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Artist Statement

Jihyun Lee (b. 1979, Seoul; currently based in New Haven, CT) is a multidisciplinary artist whose work spans over two decades, primarily focusing on painting and drawing while seamlessly integrating sculptural and experimental practices. With an M.F.A. in Fine Arts from the School of Visual Arts, New York (2018), an M.F.A. in Painting from Sungshin Women’s University Graduate School, Seoul (2003), and a B.F.A. in Painting from Sungshin Women’s University, Seoul (2001). Lee has exhibited extensively across East Asia and New York. Her work has been featured in institutions such as the Seoul Museum of Art, Busan Museum of Modern Art, and Marugame Genichiro-Inokuma Museum in Japan. Notable solo exhibitions include those at Arario Gallery (Seoul and Beijing), Doosan Gallery (Seoul and New York), and Sun Contemporary (Seoul). Her publications, including Jihyun Lee: Reflective Surface (2013) and Jihyun Lee: Threshold (2008), further document her artistic journey.

At the heart of Lee’s practice lies an interdisciplinary exploration of oil painting and drawing, ranging from intimate works to expansive, immersive pieces. Her art resides at the threshold between reverie and reality, a liminal space where tangible experiences intertwine with ceaseless daydreams. Through surrealist and self-referential imagery, Lee invites viewers into this space, urging them to interpret open-ended themes such as womanhood, displacement, and memory. Her paintings resist straightforward narratives, offering layers of imagery that demand a gaze in constant motion—zooming in and out, uncovering a myriad of ideas and thoughts. Similarly, her drawings, often deeply personal, document her desire to merge endless imagination with the realities of life.

Lee’s work constructs a visual dialogue with memory, likened to slicing through layered strata of recollections and making them accessible. On a single surface, she juxtaposes disparate scenes, creating a new depth that invites viewers to insert their own experiences into her layered narratives. Her drawings further reveal experimental processes, capturing sculptural objects and serving as connective bridges between her thoughts. Through mirrored text and dynamic gestures on paper or unprimed canvas, Lee’s drawings vividly encapsulate her intent to preserve fleeting moments and reflections.

Her most recent work expands into object creation with her Doll Shelf series (2018–2024), which evolved from the sculptural video installation Re-portal (2018). These wooden shelves, often layered with semi-transparent red-tinted plexiglass, house objects that evoke memories of her mother’s motherhood and her son’s childhood. This practice transcends singular interpretations of upbringing or motherhood, instead reflecting the passive, spectator-like nature of dreams. Encased within their red-tinted nests, these sculptural pieces offer limited views, resembling holographic forms that evoke multidimensional memory spaces. Lee integrates these sculptural narratives into her large-scale paintings, where they spark an endless cascade of future memories.

By intertwining painting, drawing, and sculpture, Jihyun Lee creates an interdisciplinary practice that invites audiences to delve into layered depths of imagination and memory, constructing personal and shared narratives within her art.

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이지현(1979년 서울 출생, 현재 뉴헤이븐 거주)은 회화와 드로잉을 중심으로 조각과 실험적인 작업을하는 작가이다. 뉴욕 스쿨 오브 비주얼 아트에서 순수미술 석사(2018)를, 서울 성신여자대학교에서 서양화 석사(2003), 동 대학에서 서양화 학사(2001)를 취득했으며, 동아시아와 뉴욕을 중심으로 활발히 전시를 이어왔다. 서울시립미술관, 부산시립미술관, 일본 마루가메 이노쿠마 미술관 등에서 작품이 소개되었고, 아라리오 갤러리(서울, 베이징), 두산갤러리(서울, 뉴욕), 선컨템포러리(서울) 등에서 개인전을 열었다. 또한, Reflective Surface (2013), Threshold (2008) 등 출판물로 작가의 여정을 기록했다.

이지현의 작업은 주로 유화와 드로잉을 중심으로, 작은 크기의 수채화 작품부터 몰입감을 주는 대형 유화 작품에 이르기까지 다양한 스케일로 확장된다. 그녀의 작업은 현실과 몽상의 경계에 머물며, 구체적인 경험과 끊임없는 상상이 교차하는 중간지대를 탐구한다. 초현실적이고 자기반영적인 이미지를 통해 관람객을 작품 속 공간으로 초대하며, 여성성, 이주, 기억과 같은 주제를 관객 스스로의 경험을 적용 해 해석하도록 이끈다. 그녀의 회화는 단순한 서사라기 보다, 관람자의 시선을 끊임없이 움직이게 하는 다층적인 이미지를 담고있다. 그녀의 드로잉은 주로 그림 일기에 해당하는데, 속도감있게 담아낸 이미지들과 글이 혼재하며 무한한 상상력과 현실을 연결하고자 하는 작가의 열망을 드러낸다.

작가의 작업은 본인의 기억과 끊임없이 대화를 나누는 시각적 장치로, 층층이 쌓인 기억의 층을 자른 단면을 접근 가능한 형태로 만드는 과정에 비유된다. 하나의 표면 위에 서로 다른 장면을 병치하여 새로운 깊이를 만들어내며, 관람자가 자신의 경험을 그 층위 사이에 넣어 재구성하길 유도한다. 드로잉이나 작은 화면회화 시리즈(Fantasma Series)에서는 실험적인 과정을 엿볼 수 있는데, 이는 조각적 오브제를 기록하거나 작가의 사고를 연결하는 매개체로 기능한다. 종이와 캔버스 위에 펼쳐진 역동적인 제스처와 좌우가 뒤바뀐 텍스트를 통해, 순간적 사유와 성찰을 생생히 담아낸다.

최근 작업인 Doll Shelf 시리즈(2018–2024)는 조각적 비디오설치작품 Re-portal (2018)에서 발전한 작업이다. Doll Shelf는 앞면이 반투명 붉은 톤의 플렉시글라스로 덮여 있는 나무박스 작업으로, 작가의 어머니로부터 이어진 모성애와 자신의 아들의 어린 시절에 대한 기억을 담은 오브제 작업, 일상에서 발견한 오브제들을 수집해 채웠다. 이 작업은 양육과 모성이라는 단일한 해석을 넘어, 꿈처럼 수동적이고 관찰자적인 기억을 반영한다. 작가에게 고국에 대한 향수를 부르는 상징적 색채인 붉은 톤의 반투명 창으로 닫힌— 아늑한 실내에 담긴 조각들은 제한된 시야를 제공하며, 다차원적 기억 공간을 연상시키는 홀로그램 형태를 띤다. 이 조각적 서사는 작가의 대형 회화 속에서 다시금 재현되며 현실과 섞여, 끊임없이 새로운 기억을 불러일으킨다.

회화, 드로잉, 조각을 유기적으로 결합한 이지현의 작업은 상상과 기억의 층위를 탐구하며, 관람자가 그녀의 예술 안에서 개인적이면서도 공유된 서사를 구축하도록 이끈다.